jangan lupa klik tau>>fun n enjoy>>

Tuesday, July 20, 2010

awas kepada peminat pokok bunga!!!!!!!!


Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul, sure penah tgk kan...kat sekolah selalu ade ....Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta.Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnyaKandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

aku copy blog kak erin jerk..keh..keh..keh..leh(siap dgn tulisan blog ko kak aku copy sbb aku minat tulisan blog ko kak);)ok... boleh jadik panduan bersama jugak kan..sapa ada pokok tu pi laa buang...ngeh..ngeh..beli mahal2 aku suh buang...pandai2 korang laa lepas baca yee..kalau nak jugak pokok tu simpan tinggi2...kat ats bumbung pon boleh..ngehhh3x

3 comments:

ardinihumaira said...

dni ada terbaca tau benda ni sebelum ni, kak.. saja dni test pada kucing tapi tak jadi apa2 pun kucing tu. sihat walafiat... huhu.. heran gak. sebab pokok cemni dah zaman berzaman kan kak.. zaman dni sekolah rendah dah ada pokok hiasan cemni...

miemiey said...

dni~ye ke ..kot kucing ada antibodi kuat..hehehe..
akak pon kejut gak dni..tak sgka tapi takut nk ngetest kat sape2...langkah selamt tak yah tanam dah laa...;(

r|nA @ ja|j|na said...

slalu jek tgok pokok ni tanam kat mane2..tak sangka plak beracun ye..neway, very good info to share..

CONTEST@GIVEAWAY                                       LAYOUT