jangan lupa klik tau>>fun n enjoy>>

Tuesday, July 27, 2010

petua menjaga kesegaran kerang


salam pagi...
erm...
hari ni aku nak kongsi sedkit petua yee..
di antara korang sape yang gemar makn kerang???
angkat tgn..sape..sape..
ramai pun..hik..hik..
kerang enak dimakan bila direbus dan dibakar..
kalau aku laa mmg suka di rebus cicah sos cili..
layan 2 3 kilo..hahaha..
kerang sebenarnya baik untuk kesihatan kerana ia rendah lemak,rendah kandungan garam,tapi mengandungi protein yg tinggi dan kaya dgn asam lemak omega-3...
erm kat sini aku nak kongsi tip bagaimana untuk mengekalkan kesedapan dan khasiat kerang..
erm..korang jgn main redah jee...

bila korang nak beli kerang tak kiralah samaada kat pasar ke pasaraya ke...pilihlah kerang yg baunya tidak busuk dan tidak berlendir..ia dapat memastikan kesegarannya...senang je kan nak pilih..

haaa..sebelum nak masak kerang tu,pastikan korang sikat cengkerangnya satu persatu hingga hilang lumpur dan kotaran yg melekat padanya.Bilas sampai bersih dgn air mengalir.satu lg,cara mudah nak bersihkan kerang korang masukkan kerang ke dalam besen..sekali gus jee..jimat masa dan senang....kebanyakkan kita cuci cam tu je kan..

jika nak simpan kerang segar,bungkuskannya terlebih dahulu dlm plastik atau bekas kedap udara dan simpankan di dalam peti sejuk.Dengan ini,ia kan lebih than lama..korang mesti tau!!! kl bernasib baik korang boleh simpan sampai sebulan tau....ingat yee jgn palk korang simpan di dalam rendaman air kerana cpt busuk tau...

last...nak kurangkan bau hamis kerang,gunakan bahan2 yg mempunyai aroma tajam seperti lengkuas,serai dan daun limau untuk memasaknya...
tu jee tips aku nak bgi..hehehe...seng je ..aku rasa ramai judak yg dah tahu..tapi yg boleh simpan sampai sebulan aku rasa ramai yag tidak tahu..

3 comments:

QuEeN Of 2 Heroes said...

kerang rebus ni...kalo sambil buang kulit sambil makan...lom jd lauk separuh da masuk perut dl..best! haha~

ardinihumaira said...

dni suka betul makan kerang tau kak ;)

LYaFRINA said...

kerang bakar bestnya..lya suka..slalu bakar kerang letak dalam alumminium foil n bakar kerang + serai.. harumm..

ada cara jaga kerang erk.. nk jaga diri camner.. hehhehehe

k.mie.. tq sgt2 sbb byk support slama lya sakit. lya terharu.. mmg menitis air mata baca semua komen kat blog+fb

CONTEST@GIVEAWAY                                       LAYOUT