jangan lupa klik tau>>fun n enjoy>>

Friday, August 21, 2009

MENCEGAH LEBIH BAIK DRPD MENGUBATI

Bak kata pepatah melayu mencegah lebih baik daripada mengubati.Sekarang ni penyakit H1N1 semkn bertambah,begitu juga kes kematian.Jadi aku mesti ada inisiatif diri untuk family aku bg mengelak drpd  penyakit ini.Selain ,memakai topeng dan menjaga kebersihan ,aku juga mengamalkan dgn makan buah epal hijau..agaknya apa pula pilihan korang yer???meh kita tgk kat bwh ni kaedah2 yg lain pula:-

1)Gabungan habatus sauda dan bawang putih.Kedua-dua bhn ini merupakan anti-viral dan antibiotik alami.Gabungan HS dan BP akn memberi kesn penyerapan ke sistem imunkita 10 kali ganda jika ambil berasingn.

2)Minyak kelapa dara-bhn diberi bayi berusia 4 bln keatas.Sukatan org dewasa 3 sudu mkn sehari.Bayi -setengh sudu teh 3 kali sehari.

3)Herba jintan putih jika dibuat teh minuman ..ia juga sesuai bg yg mengalami selsema dan demam.

4)Buah epal hijau 6 biji sehari.Selain itu,buah seperti jambu batu,oren dan roselle juga sesuai bagi mengantikan epal..epal mempunyai kesan alkali membunuh virus ,sifat sedatif,membantu pemulihan luka ,menghalang sembelit.Epal juga merupakn sumber tenaga dr gula yg mdh serap,pektin dlm fiber terlart membntu dlm mengurangkn LDL dlm kolestrol, bersft isotonik dan membantu hidrasi dn bersifat laksatrif.

5)Air kelapa muda yg kaya dgn nutrien minerals merupakn minuman isotonik alami bersft antiviral..buah tamar(tenaga yah toksid)direndam dlm air kelapa muda selama 1-2 jam untuk diminum...

Ini sahaja lah penemuan dlm penyelidikan bagi mengatasi diri korang dari penyakit H1N1...TERSERAH PADA DIRI KORANG NAK AMALKN YG MANA...TEPUK DADA TANYA SELERA...

amalkan makan epal sekurang-kurangnya 6 biji sehari..aku yg masih kurang stok ni cuma amalkan 1 sebiji sehari..daa ada 4 orang dalam umah aku so dah 4 biji sehari..kl mkn 6 biji seorang agaknya..24 biji..alamak kene buka gerai jual buah-buahan laa pas ni...huhuhu.....aku agk laa pasni mesti harga epal melambung tgi..yelah topeng pun daa naik harga yg mmg tak munasabah difikiran aku...huhu...


sampai terkenyit mata Ayie dapt mkn epal ijau tu..kl begini untg laa aku ada stok epal hari-hari...ibu tak aci. sebenarnya 6 biji sehari..huhu...


Sarah dan Danish syok mkn epal...boley ke sarah tu kunyah??nape tak leh nyer sarah daa ada gigi tau...erm..yummy..yummy..


6 comments:

sis_nita said...

thanks 4 sharing d info yerr..

jus epal ijau pon sedap gak nehhh..

alyyani said...

mimiey, kami sekeluarga pun da mula amalkan makan epal hijau. kebetulan mmg saya ni suka sgt dgn epal hijau. masa saya demam seminggu tuh, epal hijau la makanan sy. dengan izin Allah, tanpa ubat, saya cepat sembuh...

Fiza Nordin said...

info yg baik nih...tq 4 sharing...

pst, mimi,kat dalam paket tu ade tulis cara & bahan2 sampingan yg perlu diletakkan...klu tak pun nnt dah beli akak gtau cara2nye k...so on ye?

yoro okino said...

salam akak..hari tu ader member nak wat projek biology nak kaji pasal epal laa..nak compare epal ijau n merah..sebab dier ckp epal ijau nie leh lembab kn otakk..salah ek??

miemiey said...

sis nita~takpe cuba laa buat..mmg sodap..hehehe...

alyyani~ye ke al..bagus laa cam tu..mi pun ada dgr gak cite member kl ank dia miss epal ijau sampai demam..kl mkn semula dah tak demam lg..mujarab kot..

fiza nordin~oo cam tu..nti kak kl nk order saya bagi tau akak..sbb mmg ada plan gak nk buat kuih raya ni...

yoro~ye ke dik..kl cam ni kl dah terbukti kajian member adk ni bagitau yee...takut gak ank lembap otak..lain yg nk kita elak ,lain yg jadikan...

yoro okino said...

xleh nak bukti kat proposal xdi approve..hehhe..
kena reject..tapi klu sya jumpa pasal nie..insyallah sya gtau..=)

CONTEST@GIVEAWAY                                       LAYOUT