jangan lupa klik tau>>fun n enjoy>>

Sunday, August 09, 2009

PERCIK GANU VS KELATE

Assalamualaikum....semalam sehari suntuk kami sekeluarga hanya merehatkan diri duduk di rumah je..cuma pada sebelah mlm aku sempat mengajak suami pergi intai2 kat pasaraya Tunas Manja yang baru dibuka berhampiran rumah aku.Lagipun,sempena pembukaannya diadakan sales secara besar-besarn,ada juga sedikit keperluaan yang kami sempat bli kat sana.Hari ini aku nk berkongsi sedikit resepi yang aku masak semalam.Resepinya ialah Ayam Percik Terengganu dan Kelantan.ongkeh...meh layan resepinya dlu....moga2 kekawn akn cuba masak untuk suami di hari minggu ini,bolehlaa menambat hati suami kanss..........hihihi....

*PERCIK AYAM TERENGGANU*

BAHAN-BAHANNYA,(UNTUK SEBELAH AYAM):

Ayam sebelah(dipotong 2,ikut suka hati yerk)

1 mangkuk kecil santan(sebiji kelapa)

3@4 btg serai(diketuk)

2 ulas bawang putih

sedikit bawang merah kecil

1 cm halia

asam gelugur(asam keping)

bhn perasa~garam,gula,ajinamoto(bg yg tak guna ajinamoto,abaikan)

cili kering @cili padi

serbuk kunyit(percik kelantan tak perlu letak)

halba yg dikisar halus(percik kelantan jga tak perlu letak)

*****************************************

cara-caranya

~kisarkan semua bhn-bhn tadi kecuali serai yg hnya perlu diketuk

~kemudian,masukkn semua bhn yg dikisar dan serai ke dlm periuk bersama santan

~api hendaklah sederhana dan sentiasa dikacau bagi menggelak santan berketul2

~masukkn bhn perasa

~kacau sehingga santan pekat dan pecah minyak

~akhir sekali diangkat dan di biar sejuk

CARA-CARA UNTUK AYAM;

~ayam hendaklah dipotong 2( untuk sebelah ayam)

~dibersihkan dan diperap bersama halia dan bawang putih

~perap sehingga setengah jam @lama pun boleh

~kemudian ayam tersbut direbus bersama bhn yg diperap tadi

~rebus sehingga separuh masak

~kemudian ayam tersebut dipanggang bersalut dgn kuah percik yg sudah masak tadi

~biar kuah melekat pada ayam dan panggang sehingga masak

~lebihan kuah tadi bolehlah dihidang bersama nasi

~pas tu apa tgu lagi makannnnnn laaaaaaa.....baca doa dlu...jgn gelojoh sgt......

P/S:CARA YG SAMA DIGUNAKN UNTUK MASAK PERCIK AYAM KELANTAN CUMA BAHAN2NYA SEPERTI KUNYIT DAN HALBA TIDAK DIPERLUKAN

******************************

*SELAMAT MENCUBA*


Gambar kat atas ni sebenarnya rupa percik ayam Kelantan.Gambar ni aku ambik dlm tenet..so yg jelas mmg berbeza dri segi rasa dan warna...percik kelantan ni warnanya putih sebab tak letak serbuk kunyit tetapi percik ayam Terengganu hendaklah dimsukkn kunyit.kat bawah tu percik ayam ganu dari air tgn aku sendiri...

Lunch kami sekeluarga semalam...percik ayam Terengganu.Aku terajin nak buat ni semlm sbb anak aku Ayie teringin nak makan..alhamdulilah akhirnya terlaksana.. 


mee goreng sotong yang aku masak untuk family pagi semalam.Sungguh enak dihidang bersama ulam timun yang dihiris dan keropok keping...cara nk buat tak pyh cite laa sama je mcm mee biasa cuma yg ni aku tambh sotong.


8 comments:

Mama-Danish & Sarah said...

sedapnya bu....cair air liur mama...doh la tgh pose ni...

bulan pose kekgi, mama nak try la buat ayanm percik ganu tu...

QuEeN Of 2 Heroes said...

slurpp....sedapnye...
nak cuba la wat....hi hi hi...
sy copy yer resipi akak....

suhida said...

sedapnye tengok..leh la try nanti resepi ni.ngee..insya allah..

miemiey said...

mama sarh~laa...bu pose gok mama..bru start arini..pasni kite buka pose sama2 rrr..hehehe...

queen of 2 heroes~amik laa dik..mmg niat nk share pun..hihi..try buat nnti hubby mkin cayang kat adik ni..

suhida~tengok tak jadi kak...hehe..kene try buat tuu...copy yer..

yoro okino said...

percik kelate lagi besh...
huhuhu

miemiey said...

yorookino~percik ganu best jugk dik...hehehe....percik kelantan kl lg pedas lg best,taruk cili lebih fuh meletop..

sis_nita said...

ish3x..

pandainyerrr..
sapa laa yang pandai benor ni..
terliuq akak nengok..
aisehhh..
ko tak teringin masak tuk akak ke..?

nak nak nak nak nak nak skettttt..!

miemiey said...

sis nita~klakar la akak nii..huhuhu..akak lagilah makan garam dulu dari miemiey..hehe..dah tentu akak lagi pandai masak...kan kak kan..

CONTEST@GIVEAWAY                                       LAYOUT